Fysioterapi..

Et behandlingsforløb hos mig vil som oftes starte med 2-4 behandlinger, i løbet af de første 2 uger. Derefter behandles/trænes der én gang hver eller hver anden uge, indtil skaden er i så god bedring, at træningen kan intensiveres og udføres uden supervision. Her vil der være mulighed for at få tider til opfølgning efter behov. Generelt vil der opleves en forbedring efter 1-6 behandlinger, alt efter skadens omfang.

Behandlingen kan bestå af flere komponenter, som du kan se under 'behandlings metoder' på denne side. Derudover vil den også involvere dig selv, så du lærer at forebygge nye tilfælde. Mit ønske med fysioterapi er nemlig, at gøre dig uafhængig af min hjælp, da fysioterapi i høj grad også handler om hjælp til selvhjælp.

Fysioterapi kan afhjælpe dig med mange problemer forbundet med kroppen. Oplever du smerter vil det som oftes være pga. dårlige arbejdsstillinger, uhensigtmæssige kropsholdninger, eller brug af kroppen som belaster muskler og led for meget. Smerter kommer oftes hvis du udsætter kroppen for et pres, som den ikke er stærk nok til. Det kan fx. være ensformigt arbejde i for mange timer af gangen, eller løbeturen hvor du pressede dig selv for meget. Her kan jeg hjælpe dig med at analysere sammenhængen mellem problemet og smerterne, og derved finde årsagen.

Det er vigtigt at du er opsat på, at behandlingen også kræver en aktiv indsats fra din side. Dette gør at du med tiden selv kan forebygge gener/smerter, og gør behandlingen langt mere effektiv på kortere tid.

Du skal regne med at stå i undertøj til undersøgelsen og til behandlingerne, så du bedes have noget tøj på som du føler dig godt tilpas i.

Behandlings metoder

Manuel behandling

- Udspænding af muskler

- Mobilisering og manipulation af led

- Myofascie release

Mckenzie behandling
- McKenzie konceptet kaldes også for Mekanisk Diagnostik og Terapi (MDT).

- Konceptet bruges ved Patienter der har rygproblemer.

- Patientaktiverende behandlingsstrategier er højt prioriteret.

- Patienten udstyres med viden og forståelse for sammenhænge mellem symptomer og belastning og der udvikles under testproceduren et individuelt øvelsesprogram med fokus på symptomrespons.

- Lindre muskelspændinger og spændingshovedpine

- Fremme helingsprocess

- Smertelindrende og forebyggende

Power laser

Kan bruges til at fremme helingsprocessen ved følgende;

- Gigtsmerter, tennisalbue, muskelsmerter, sårheling og inflammation.

Kinesiotape

- Korrigerer muskelfunktionen, herunder muskelspændinger, styrker svækkede muskler, samt effekt ved muskeltræthed og kramper

- forbedrer lymfe- og blodcirkulation

- Støtte til muskler inden og efter træning

- Beskytte og støtte led

Kinesiotape er en elastisk specialtape, som tapes direkte på huden i det smerteramte område. En lang række smertetilstande reagerer positivt på behandling med kinesiotape. Kinesiotapening er primært kendt fra sportens verden, men bruges i mange klinikker til mange former for muskel- og ledproblemer.

Træning og programlægning

- Genoptræning efter en skade, via et individuelt træningsprogram. Træningen udføres i starten under supervision med mig i fitness centret i Medius. Efterfølgende kan du vælge at fortsætte i fitness centret eller du kan lave øvelserne hjemme.